10 tips voor hardlopen in het donker

Het is donker, koud en het weer wordt er niet beter op. In de winter sta je mentaal vaak voor een grotere uitdaging om naar buiten te gaan om te sporten. Hieronder zijn 10 tips van andere runners die je helpen om uit huis te komen en te sporten in het donker. Maar eerst… welke kit kun je het beste gebruiken in het winterseizoen?

 

In de winter zijn de trails vaak zacht en modderig. Hiervoor zijn de extreme schoenen uit de range van Inov-8 het meest geschikt. Denk bijvoorbeeld aan de Mudclaw 275 of de X-Talon 230. Deze schoenen hebben allebei Sticky Grip rubber voor de beste grip op steile hellingen. Als er sneeuw of ijs op de grond ligt, dan is de Oroc 280 een goede keuze. Bij afwisselende terreinen kun je het beste een kijken naar de Roclite range.

Ook warm blijven is aangenaam in de donkere koude dagen. Hiervoor zijn de Winter Tight en de Softshell erg geschikt. Voor een waterdichte buitenlaag heeft Inov-8 ook verschillende opties. Lees over de keus van een jas alles in deze blog.

De tassen, mutsen en handschoenen van Inov-8 hebben reflecterende logo’s voor betere zichtbaarheid. Hieronder staan praktische tips om meer plezier te beleven aan hardlopen in de donkere winterdagen.

 

1. Schakel de centrale verwarming uit – Ben Mounsey (internationale bergrunner)

Het moeilijkste deel van de nacht hardlopen, vooral in de winter, is het omkleden en het huis verlaten. Het is makkelijker om een excuus te verzinnen voordat ook maar bent gestart. Een truck die kan helpen is het uitzetten van de centrale verwarming. Hierdoor kun je lekker naar buiten om op te warmen.  Wanneer ik na mijn werk thuiskom, sta ik mijzelf niet toe om op de bank te gaan zitten, want dan is de drempel om nog te gaan sporten veel hoger. Dus leg ik mijn uitrusting vast klaar om gelijk te kunnen vertrekken.

 

2. De wintersessies tellen dubbel – Damian Hall (winnaar Ice Ultra 2018 en 5e plaats UTMB 2018)

De winter scheidt de beste hardlopers van de goede hardlopers. Als het buiten donker is en het weer niet uitnodigt om naar buiten te gaan, is het verleidelijk om op de bank voor de televisie te gaan zitten in plaats van het maken van de nodige trainingskilometers. Het zijn echter wel deze momenten die bepalen hoe jouw vorm in races zodra het seizoen begint. Iedereen traint met goed weer, maar niemand traint met slecht weer. Deze sessies tellen dus dubbel en onderscheiden je van andere hardlopers.

 

3. Laat het snelheidswerk achterwege voor in het daglicht – Brendan Davies (Australische internationale ultra-runner en coach)

Onverlichte wegen zijn niet de plek voor een interval training met 10 x 400 meter herhalingen bij een maximale VO2-inspanning. Een hoofdlamp en de straatverlichting zorgen er wel voor dat je goed zicht heeft, maar je zult zo goed lopen als in zonlicht. De dieptewaarneming is minder, waardoor de kans op een valpartij alleen maar toeneemt. Wanneer je in het donker loopt, houdt het dan bij gemakkelijke aërobe runs.

 

4. Ken je lokale wildlife (Marco Consani – 24-uurs running guru)

Tijdens het rennen in het donker kun je verbazingwekkende dingen tegenkomen. Ik zie mijzelf als een moedige runner in de nacht, maar waar ik mensen niet over vertel, is hoe bang ik was, om onbekende reden, voor hyena’s tijdens een run. Natuurlijk was het een kleine kudde schapen. Zorg dus dat je weet waarnaar je kijkt terwijl je aan het rennen bent.

 

5. Win de mentale strijd (Heidi Davies – Europees bergrenner)

Trailrunnen in het donker is episch en het voelt onoverwinneklijk. Je bent alleen met het maanlicht en de sterren en het is makkelijk om dan je fantasie de vrije loop te laten. Je denkt dat er iemand achter je aan zit, maar in werkelijkheid ishet gewoon het geluid van je eigen adem. Wees dus altijd alert en op de hoogte van de omgeving om je heen en zorg dat je jezelf niet in de maling neemt.

 

 

6. Probeer off-road te lopen in het donker (Peter Maksimow – Amerikaanse internationale trailrunner)

Hardlopen in donkere winternachten kan gevaarlijk zijn, maar dat is telefoongebruik achter het stuur natuurlijk ook. Trails hebben wilde dieren, rotsen, boomwortels, sneeuw en andere elementen om mee om te gaan, maar deze zijn te overwinnen met bijvoorbeeld pepperspray of specifieke grip. Hoe zwaarder de trail, des te harder je zult moeten werken en hoe beter je conditie zal worden.

 

7. Versla de autoverlichting (Ben Abdelnoor – UK fell- en ultra-runner)

Als je op een rustige landweg loopt waar je even moet wennen aan de afwezigheid van licht. Wanneer je eindelijk bent gewend aan het nachtzicht, komt plotseling de auto met felle koplampen op je afgereden. Sluit dan één oog en houdt het andere oog open. Wanneer je het gesloten oog weer opent. zou het zijn nachtzicht moeten behouden en kun je blijven rennen zonder je nachtzicht volledig te verliezen.

 

8. Ga er samen op uit (Mary Wilkinson – winnaar van 10 Great Britain bergrenner vesten en nu wielrenner)

Samen in het donker hardlopen is niet alleen veiliger, maar is ook veel leuker. Maak je vrienden enthousiast en beleef samen plezier in de sport.

 

9. Neem een reserve hoofdlamp mee (Eirik Haugsnes – skyrunner uit Noorwegen)

Je kunt nooit volledig vertrouwen op één hoofdlamp om je veilig thuis te brengen. Zelfs als je hoofdlamp volledig is opgeladen is het goed om een reserve mee te nemen. Vooral in zware weersomstandigheden kan een hoofdlamp soms gebreken vertonen. Mijn hoofdlamp begaf het tijdens de Trail Running World Championships in 2016 na 90 minuten, terwijl de levensduur drie keer zo lang zo moeten zijn. Hierdoor werd ik gedwongen een deel van de race in het donker te lopen en te vertrouwen op het licht van de concurrenten om mij heen.

 

10. Loop meerdere ronden (Dave Archer – voormalig marathonloper)

In plaats van een grote ronde, is het soms handiger om een kleine ronde meerdere keren te herhalen. Hierdoor is de lengte van je route flexibel, mocht je in de problemen komen of geblesseerd raken. Probeer de ronde met de klok mee en tegen de klok in te herhalen. Het klinkt misschien saai, maar is effectief en veilig.

 

Over INOV-8

Inov-8 opereert in de extremiteiten van sport. U zult ons vinden in s'werelds meest veeleisende en avontuurlijke omstandigheden: alle soorten terreinen, veeleisende condities en hardcore workouts. Hoe onvoorspelbaar ook.

Voor meer informatie kunt u ons bereiken op info@hb-sports.nl

0

Your Cart